Luther-maraton

Hans-Olav Hodøl

Hans-Olav Hodøl «Reformasjonen – verdens første mediekampanje»

Martin Luther var en banebrytende teolog, men reformasjonens suksess har også å gjøre med hans evner som kommunikatør. Mye av det han gjorde, stemmer faktisk overens med både nyere tiders medieforskning og praksis fra moderne PR-virksomhet. Luther var en mester i å ta i bruk de kommunikasjonskanalene han hadde til rådighet, og gikk ikke av veien for å tenke ukonvensjonelt for å nå en størst mulig utbredelse for de idéene han brant for.

Luther gjorde sine teologiske oppdagelser på et tidspunkt da verden stod overfor den første store medierevolusjonen, nemlig gjennombruddet for boktrykkerkunsten. I dag står vi midt oppe i nok en medierevolusjon ved at alt digitaliseres og alle skal være online alltid. Kan kirken i dag lære noe av Luther for å takle den nye situasjonen på en best mulig måte? Jeg mener ja, og i mitt innlegg vil jeg forsøke å forklare hvorfor.    

Del siden:

TRENGER DU MER INFORMASJON?

KONTAKT OSS